Applicatiebeheer uitbesteden?

Herken je dat? Je hebt je organisatie eindelijk op orde. Het beste systeem uitgezocht voor jouw theater, achter de schermen werkt alles op rolletjes, maar ga je nu je applicatiebeheer uitbesteden?

Want toch lig je ’s nachts wakker. Je weet dat het systeem goed is, maar je medewerkers komen continu met vragen om aanpassingen in het systeem. Eigenlijk weet je niet wie je de opdracht moet geven die aanpassingen te maken. Al je collega’s hebben een grote passie voor het theater. Het bijhouden van IT-systemen staat vaak niet op hun wensenlijst.

Goed applicatiebeheer, wat is dat?

Waar je ook mee werkt, Yesplan, iTheatre, Ticketmatic, Tixly en elk ander systeem, het moet onderhouden worden en aangepast aan nieuwe wensen. Juist door het gebruik van een systeem, ontdek je hoe het werkt. Gebruikers gaan aangeven waar behoefte aan is, er komen wensen voor extra functies. En helaas, in elk systeem kunnen fouten ontstaan die opgelost moeten worden. Dan wil je dat er een eindverantwoordelijke is voor het applicatiebeheer. Iemand die weet wat ze doet en echt verstand van zaken heeft, de applicatiebeheerder.

Wat doet een applicatiebeheerder dan?

Hij of zij onderhoudt en optimaliseert software en databases. Hierdoor blijven je systemen in het hier en nu goed werken en ben je voorbereid op wensen en veranderingen op de lange termijn. Een applicatiebeheerder kan iemand uit je eigen organisatie zijn, je kunt dit ook heel goed uitbesteden aan een expert.

Wanneer ga je het applicatiebeheer uitbesteden?

Voor goed beheer is het van belang dat er een eindverantwoordelijke is voor alle systemen. In veel organisaties zien we dat er voor elke applicatie een eigen beheerder is. Hierdoor is er een grote kans dat er ruis ontstaat, omdat een overkoepelend beeld mist. Daardoor worden veel dingen dubbel gedaan en dat is niet nodig. Omdat theaters vaak geen interne IT afdeling hebben, is IT altijd iets voor ‘erbij’. Het heeft geen prioriteit, terwijl gebruikers wel willen dat de applicatie blijft ontwikkelen. De frustratie die dan ontstaat bij de gebruikers kun je voorkomen door het beheer uit te besteden.

Wat betekent uitbesteden in de praktijk?

Er zijn twee belangrijke redenen om het beheer uit te besteden:

  1. Niemand in je organisatie beschikt over de benodigde kennis.
  2. Er is niemand die voldoende tijd beschikbaar heeft om het beheer op zich te nemen.

Als je systemen op orde zijn, kun je toe met de inhuur van een professional voor een paar uur in de week. Deze beheerder ontzorgt al je collega’s op het gebied van IT-vraagstukken. Door de kennis en ervaring van deze professional weet je zeker dat je IT-systemen op de juiste manier blijven draaien. En je niet voor onnodige problemen komt te staan.

Wat kunnen wij hierin voor je betekenen?

Het is onze kracht om jouw organisatie soepel te laten draaien. Wij zijn professionals met een hart voor digitalisering èn het theater. Wij nemen al het IT-werk uit handen en zijn aanspreekpunt voor de wensen en eisen van iedere gebruiker. Wij bekijken wat er nodig is aan de hand van jullie wensen en gaan daarmee aan de slag.