Externe IT projectmanagers: nut of noodzaak?

Laatst sprak ik op een feestje een bevriende advocaat. Enigszins beschaamd vertelde hij dat ze afgelopen week een dramatisch verlopen IT project hadden proberen af te ronden. Geen aansluiting bij het werkproces, alle gebruikers voelden weerstand tegen de nieuwe applicatie, overal ontstonden schaduw IT oplossingen en veel werd toch maar weer in Microsoft Office gedaan.

Samen met de marketing manager had hij het project van de implementatie van een nieuwe applicatie begeleid, die het gehele primaire bedrijfsproces voor zowel advocatuur als het notariaat moest gaan ondersteunen.

Omdat hij weet wat wij dagelijks doen, keek hij me aan met een veelbetekenende blik, die zijn gedachte verraadde “Waarom hebben we niet iemand zoals jij aangehaakt?”.

Nou gaat deze blog niet over mij, maar over de inzet van specialisten, in dit geval IT projectmanagers. Want met de beste wil van de wereld is een advocaat of marketing manager geen projectmanager en al helemaal geen IT projectmanager.

Hij vertelde me dat het grootste probleem in de organisatie was dat de leverancier niets had uitgevraagd over de werkprocessen. Ze hadden geen enkele inventarisatie gedaan of overleg gehad over hoe de processen nu lopen en wat de software kan ondersteunen. Dus het sloot helemaal niet aan bij de dagelijkse werkzaamheden. Het is een klassiek verhaal omdat leveranciers van software zich focussen op het leveren van de best werkende software. En dat doen ze vaak heel goed.